Wydział Inżynierii Mechanicznej Politechniki Poznańskiej
Serwis OTOUCZELNIE.PL korzysta z plików cookie
Mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu.
Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co będzie skutkowało zapisywaniem ich na Państwa urządzeniach przez serwis internetowy OTOUCZELNIE.PL.
Informacji odczytanych za pomocą cookies i podobnych technologii używamy w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników, w tym profilowania. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszego serwisu poprzez zapamiętanie Waszych preferencji i ustawień na naszych stronach. Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie oraz o możliwości zmiany ustawień przeglądarki oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w polityce prywatności.
Akceptacja ustawień przeglądarki oznacza zgodę na możliwość tworzenia profilu Użytkownika opartego na informacji dotyczącej świadczonych usług, zainteresowania ofertą lub informacjami zawartymi w plikach cookies. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody.
Szkolenia Kursy z Inżynierii mechanicznej
Inżynieria mechaniczna

Zdobądź umiejętności dotyczące projektowania, wytwarzania, eksploatacji maszyn i urządzeń przemysłowych.
Uczestnicy szkoleń z inżynierii mechanicznej nabywają umiejętności pozwalające na planowanie remontów, napraw maszyn i urządzeń produkcyjnych. Dzięki naszym szkoleniom będziesz w stanie samodzielnie organizować, projektować, wdrażać oraz eksploatować urządzenia i zautomatyzowane systemy produkcyjne.
Posiądź wiedzę i umiejętności konieczne do rozwiązywania zagadnień z zakresu budowy, wytwarzania i eksploatacji maszyn. Poznaj zasady mechaniki oraz projektowania z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych.
Lista szkoleń: Pneumatyka przemysłowa
Lista szkoleń: Hydraulika stacjonarna
Lista szkoleń: Hydraulika mobilna
Lista szkoleń: Hydrotronika
Lista szkoleń: Mechanika i budowa maszyn
Lista szkoleń: Diagnostyka maszyn
Strefa wiedzy
Inżynieria mechaniczna to jedna z najbardziej obszernych dziedzin inżynierii, która obejmuje projektowanie, produkcję i eksploatację maszyn, począwszy od poszczególnych elementów, aż po pojazdy i duże zakłady produkcyjne.
Co to jest inżynieria mechaniczna?
Jest to jedna z najbardziej zróżnicowanych dyscyplin inżynierskich, obejmująca sektor energetyczny, produkcyjny, budowlany i medyczny. Ta dziedzina wymaga dogłębnego zrozumienia podstawowych koncepcji mechaniki, termodynamiki i materiałoznawstwa, ponieważ inżynierowie mechanicy stosują te zasady wraz z narzędziami do projektowania wspomaganego komputerowo i wiedzą z zakresu zarządzania projektami, aby dostarczać szeroką gamę produktów, od samolotów i broni po robotykę i wyroby medyczne.
Inżynierowie mechanicy pracują przez cały cykl życia produktu, w tym projektowanie, rozwój, instalację, testowanie i konserwację. Większość inżynierów mechaników pracuje w sektorze badań i rozwoju albo w przemyśle wytwórczym i budowlanym.
Z technicznego punktu widzenia inżynieria mechaniczna to stosowanie zasad i technik rozwiązywania problemów inżynierii, od projektu do produkcji, aż po wprowadzenie na rynek dowolnego obiektu. Inżynierowie mechanicy zapewniają, że projekty funkcjonują bezpiecznie, wydajnie i niezawodnie.
Inżynieria mechaniczna obejmuje rozwiązywanie dzisiejszych problemów i tworzenie przyszłych rozwiązań w zakresie opieki zdrowotnej, energii, transportu, eksploracji kosmosu, zmiany klimatu i nie tylko.
Inżynierowie mechanicy mogą zaprojektować komponent, maszynę, system lub proces – od makro do mikro, od największych systemów, takich jak samochody i satelity, po najmniejsze komponenty, takie jak czujniki i przełączniki. Wszystko, co ma zostać wyprodukowane wymaga doświadczenia inżyniera mechanika.
Co robi inżynier mechanik?
Aby sprostać trudnemu zadaniu przekształcenia pomysłu w rzeczywistość, inżynieria mechaniczna wymaga kreatywności, wiedzy i stosowania narzędzi analitycznych.
Czynności wykonywane przez inżynierów mechaników zazwyczaj obejmują analizę problemów, projektowanie narzędzi mechanicznych i wyposażenia, opracowywanie i testowanie prototypów, a następnie nadzorowanie procesu produkcyjnego. Rozwój technologii w tej dziedzinie obejmuje nanotechnologię, biomechanikę i inżynierię akustyczną.
Inżynierowie mechanicy:
Analizują problemy, aby zobaczyć, jak urządzenia mechaniczne i termiczne mogą pomóc rozwiązać konkretny problem
Projektują lub przeprojektowują urządzenia lub podsystemy mechaniczne i termiczne, korzystając z analizy i projektowania wspomaganego komputerowo
Badają awarie sprzętu lub trudności, aby zdiagnozować wadliwe działanie i zalecić środki zaradcze
Opracowują i testują prototypy projektowanych przez siebie urządzeń
Analizują wyniki testów i zmieniają projekt lub system w razie potrzeby
Nadzorują proces produkcji urządzenia
Projektują i nadzorują produkcję wielu produktów, od urządzeń medycznych po nowe baterie.
Sama technologia również ukształtowała sposób pracy inżynierów mechaników, a zestaw narzędzi urósł w ostatnich dziesięcioleciach. Inżynieria wspomagana komputerowo to ogólny termin obejmujący wszystko:
od typowych technik CAD
przez produkcję wspomaganą komputerowo
po inżynierię wspomaganą komputerowo
Dodatkowo zawiera w sobie:
analizę elementów skończonych
obliczeniową dynamikę płynów
Te i inne narzędzia dodatkowo poszerzyły horyzonty inżynierii mechanicznej.
Przykłady prac wykonywanych w zawodzie. Inżynier mechanik:
Projektuje maszyny wytwarzające energię, takie jak generatory elektryczne, silniki spalinowe, turbiny parowe i gazowe, a także maszyny wykorzystujące energię, takie jak systemy chłodnicze i klimatyzacyjne
Projektuje inne maszyny wewnątrz budynków, takie jak windy i schody ruchome
Projektuje również systemy obsługi materiałów, takie jak systemy przenośników i zautomatyzowane stacje transferowe
Jest odpowiedzialny za integrację czujników, sterowników i maszyn
Technologia komputerowa pomaga inżynierom mechanikom tworzyć i analizować projekty, przeprowadzać symulacje i testować prawdopodobne działanie maszyny, współdziałać z połączonymi systemami i generować specyfikacje części.
Jakich umiejętności potrzebują inżynierowie mechanicy?
Istotą inżynierii jest rozwiązywanie problemów. Mając to u podstaw, inżynieria mechaniczna wymaga również kreatywności, praktycznego zrozumienia wykonywanej pracy oraz silnych umiejętności interpersonalnych, takich jak tworzenie sieci kontaktów, przywództwo i zarządzanie konfliktami. Tworzenie produktu to tylko część równania; umiejętność pracy z ludźmi, pomysłami, danymi i ekonomią w pełni tworzy inżyniera mechanika.
Poniżej przedstawiono przykłady typów inżynierów mechaników.
Inżynierowie zajmujący się badaniami samochodowymi starają się poprawić osiągi samochodów. Pracują nad ulepszeniem tradycyjnych cech samochodów, takich jak zawieszenie, a także pracują nad aerodynamiką i nowymi możliwymi paliwami.
Inżynierowie systemów ogrzewania i chłodzenia pracują nad tworzeniem i utrzymywaniem systemów środowiskowych wszędzie tam, gdzie temperatury i wilgotność muszą być utrzymywane w określonych granicach. Opracowują takie systemy dla samolotów, pociągów, samochodów, szkół, a nawet pracowni komputerowych.
Inżynierowie robotów planują, budują i konserwują roboty. Planują, w jaki sposób roboty będą wykorzystywać czujniki do wykrywania rzeczy na podstawie światła lub zapachu oraz projektują, jak te czujniki będą pasować do projektów robotów.
Politechnika Gdańska otwiera nowy wydział: Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa | Politechnika Gdańska
Idea zintegrowania wydziałów Mechanicznego oraz Oceanotechniki i Okrętownictwa PG nie jest nowa, ponieważ działania naukowe, badawcze i dydaktyczne obydwu wydziałów od dawna były do siebie zbliżone. Podczas wielokrotnych dyskusji na obradach Senatu PG wskazywano przy tym, że ewentualne zintegrowanie wydziałów mogłoby przynieść wiele korzyści zarówno samej uczelni, jak również pomorskiej gospodarce. Wprowadzenie nowej ustawy o szkolnictwie wyższym, tzw. Ustawy 2.0, a także uzyskanie przez PG statusu uczelni badawczej, przyspieszyło ten proces.

Drobiazgową analizę wydziałów zlecono pod koniec ub. roku niezależnemu zespołowi audytorskiemu pod przewodnictwem prof. Piotra Doerffera z Instytutu Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk. Perspektywy rozwoju wydziałów opracowano tam w bardzo szerokim kontekście, kładąc szczególny nacisk na podniesienie jakości naukowej i sięgając nawet do tematyki wykraczającej poza aktualny profil wydziałów. Raport, który powstał pod koniec kwietnia br. w oparciu o wielomiesięczne analizy struktury i efektów pracy obydwu wydziałów, został następnie drobiazgowo przeanalizowany przez radę i senat uczelni pod kątem idei utworzenia nowego wydziału.
Podczas lipcowego posiedzenia senatu PG kwestię utworzenia nowego wydziału poddano pod głosowanie, którego wynik (stosunek głosów: 29 na „tak” i 6 na „nie”) jednoznacznie wskazał, że utworzenie wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa będzie, zdaniem senatorów, dobrym krokiem w kierunku rozwoju całej uczelni (wcześniej inicjatywę utworzenia nowego wydziału poparła również Rada Uczelni).
Tym samym, począwszy od 1 stycznia 2021 r., rozpocznie się integracja organizacyjna wydziałów, a kolejnym krokiem będzie połączenie strukturalne.
Główne założenia i planowane efekty
Dzięki utworzeniu Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, Politechnika Gdańska uzyska szereg wieloaspektowych korzyści, które wpiszą się w realizację ministerialnego programu IDUB - „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (jesienią ub. roku PG otrzymała w ramach tego programu status uczelni badawczej, w dodatku jako najwyżej sklasyfikowana uczelnia techniczna w Polsce).
Ponadto:
1.Integracja pozwoli na wymianę kompetencji, doświadczeń i możliwości poszczególnych zespołów naukowych obydwu wydziałów (a także korzystanie ze wspólnej aparatury), co przełoży się na sprawniejsze pozyskiwanie grantów naukowych, zwiększenie liczby publikacji, a także otwieranie nowych projektów badawczych w ramach programu IDUB.
2.Utworzenie nowego wydziału zintegruje badania w zakresie nowo wprowadzonej (Ustawa 2.0) dyscypliny inżynieria mechaniczna, w ramach której rozliczane będą osiągnięcia PG przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dyscyplina będzie skupiona w obrębie jednego wydziału, a nie dwóch osobnych (jak do tej pory). Umożliwi to sprawniejszą realizację projektów badawczych oraz programów dydaktycznych w ramach programu IDUB, a także uzyskanie lepszych wyników w ocenie działalności wydziału i jego kategoryzacji.
3.Badania naukowe będą interdyscyplinarne i nie będą się pokrywać (tylko uzupełniać). Umożliwi to bardziej efektywną pracę zespołów zajmujących się podobną tematyką badawczą. Połączenie ułatwi też zatrudnianie uznanych nauczycieli akademickich z innych ośrodków naukowych (również zagranicznych) oraz pozyskiwanie najzdolniejszych maturzystów.
4.Po integracji nowy wydział będzie zbliżony wielkością do wiodących wydziałów PG, co pozwoli na uporządkowanie i ujednolicenie struktury całej uczelni. Przełoży się to również na „nowe otwarcie” i budowę silnej pozycji wydziału na gospodarczej mapie regionu. Docelowo, integracja wydziałów powinna również zaowocować w przyszłości otwarciem nowych kierunków studiów oraz projektów naukowo-badawczych.
5.Planowane zmiany mają głównie charakter naukowo-badawczy i nie będą miały przełożenia na ofertę dydaktyczną. Studenci WM i OiO nadal będą się uczyć na tych samych kierunkach, będą mieli te same przedmioty, a nawet te same sale wykładowe. Programy studiów również pozostaną w tym samym kształcie co dotychczas, a jedyną zmianą będzie – począwszy od pierwszych obron prac dyplomowych w 2021 r. – wpis na dyplomie ukończenia studiów, gdzie znajdzie się nazwa nowego wydziału.
Rys historyczny oraz przyczyny i okoliczności integracji wydziałów
W czasach powojennych Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa był jednym z najważniejszych ośrodków naukowo-dydaktycznych dla polskiej branży morskiej. Przez dziesięciolecia kształcił na wysokim poziomie kadry i naukowców, których praca przekładała się następnie na poważaną na całym świecie pozycję polskiego przemysłu okrętowego w drugiej połowie XX wieku.
Wraz z przemianami ustrojowymi na przełomie lat 80. i 90. oraz stopniowej utracie znaczenia przemysłu okrętowego w Polsce (m.in. likwidacja stoczni w Gdyni i Gdańsku, a także w Szczecinie), rola wydziału OiO zaczęła jednak stopniowo tracić na znaczeniu. Na rynku ostały się głównie mniejsze zakłady stoczniowe, pełniące głównie rolę usługową (np. remontową), a nie produkcyjną. Polski rynek utracił wówczas także zaplecze projektowo-konstrukcyjne, a ewentualne, nowe konstrukcje jednostek morskich, budowano w Polsce w oparciu o współpracę z zagranicznymi firmami projektowymi.
Tym samym, w latach 90. i na początku lat 2000 na rynku brakowało pracy dla ekspertów kształconych na politechnice, a z czasem wydział sukcesywnie tracił również zapotrzebowanie na swoje zaplecze badawczo-naukowe. Wielu naukowców odeszło w tym czasie na emeryturę, a trudności z odtworzeniem kadr ciągnęły się przez kolejne lata. Spadała też liczba zleceń od podmiotów zewnętrznych, co powodowało zmniejszenie aktywności naukowo-przemysłowej wydziału i stopniowy spadek jego kategoryzacji.
Dziś wydział OiO prowadzi starania o to, by odzyskać dawną pozycję, przede wszystkim poprzez adaptację do obecnych warunków rynkowych. Większy nacisk postawiono na publikacje naukowe i starania o poprawę kategoryzacji wydziału, a także na wdrażanie rozwiązań spajających świat nauki z przemysłem okrętowym. Integracja z Wydziałem Mechanicznym, którego przemiany ustrojowe nie dotknęły w takim stopniu, jak wydział OiO, pozwolą na pokazanie w pełni wspólnego potencjału obydwu wydziałów.
Dwa wydziały w jednym. Porównanie struktury i potencjału
Z audytu przeprowadzonego przez zespół pod przewodnictwem prof. Doerffera i przygotowanego następnie raportu dla członków senatu PG, rady i władz uczelni płynie jednoznaczny przekaz, że Wydział Mechaniczny również skorzysta na integracji z Wydziałem Oceanotechniki i Okrętownictwa. Ten drugi wniesie bowiem w strukturę nowego wydziału nie tylko kompetencje swoich naukowców i dydaktyków, ale pozwoli też na otwarcie nowych obszarów badawczych, powiązanych z naukami mechanicznymi.
Wynika to m.in. z tego, że w zasobach wydziału OiO znajduje się m.in. aparatura o dużo większej skali i możliwościach badawczych, niż na WM. Wykorzystanie jej poprzez kompetencje naukowców obydwu wydziałów pozwoli na skuteczne tworzenie autonomicznych systemów zamkniętych (takich, jakie produkuje się do użytku na wielkogabarytowych statkach), a także testowanie nowych rozwiązań na nowych, wymagających płaszczyznach badawczych (środowisko morskie jest „agresywne” i korozyjne, a tym samym wymaga stosowania odpornych materiałów i rozwijania metod ich zabezpieczania). Budowa pełnych systemów autonomicznych będzie zatem możliwa dopiero po połączeniu kompetencji naukowców i aparatury z obydwu wydziałów, poszerzy też możliwości badawcze naukowców z Wydziału Mechanicznego.
Płaszczyzna dydaktyki obydwu wydziałów uzupełnia się z kolei na kilku kluczowych polach, m.in. w naukach z zakresu termodynamiki, mechaniki, konstrukcji maszyn, wytwarzania, eksploatacji w ekstremalnych warunkach, etc. Wzajemna korelacja pozwoli więc również na podniesienie jakości kształcenia na kierunkach oferowanych przez obydwa wydziały, a niewykluczone, że przełoży się na otwarcie w przyszłości zupełnie nowych kierunków studiów - jeszcze lepiej wychodzących naprzeciw potrzebom innowacyjnego otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni.
Plan na przyszłość: więcej badań i publikacji, wiodąca pozycja wydziału
Integracja wydziałów wymagać będzie także reorganizacji struktury pracy i zadań dla poszczególnych jednostek. Audyt wykazał bowiem znaczące różnice w niektórych aspektach organizacyjnych i naukowych pomiędzy obydwoma wydziałami.
Największą różnicą jest podział w grupie nauczycieli akademickich na etaty dydaktyczne i dydaktyczno-naukowe. Tych drugich na Wydziale Mechanicznym jest ok. 50 proc. więcej, niż na Wydz. Oceanotechniki i Okrętownictwa – z kolei stanowisk jedynie dydaktycznych jest na wydz. OiO niemal dwukrotnie więcej, niż na WM.
Połączenie wydziałów umożliwi więc wymianę kompetencji na obydwu polach i ukierunkuje nowy wydział na większą liczbę badań naukowych, które łatwiej będzie osadzić na płaszczyźnie międzynarodowej współpracy z innymi instytucjami naukowymi i uczelniami badawczymi. Zwiększy też liczbę wysoko punktowanych publikacji naukowych, co również przełoży się na możliwość uzyskania wysokiej oceny kategoryzacyjnej przez nowo utworzony wydział IMiO.
Z kolei w kwestii dydaktyki, w strukturze nowego wydziału będzie ona dopasowywana do aktualnych trendów i wymogów rynkowych, a także spójna z programami nauczania innych, europejskich uczelni technicznych. Integracja zwiększy jednocześnie możliwości międzynarodowych wymian studenckich i wymiany doświadczeń na kolejnych poziomach edukacji studenckiej.
Podsumowanie
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa może stać się jednym z filarów naukowo-badawczych Politechniki Gdańskiej, łącząc kompetencje i możliwości swoich naukowców z dwóch słynnych wydziałów z aparaturą badawczą i nowymi możliwościami rozwoju.
Integracja wydziałów pozwoli również na uporządkowanie struktury organizacyjnej, np. poprzez możliwość kształtowania dyscypliny inżyniera mechanicznego na jednym wydziale, zamiast na dwóch. W szerszej perspektywie, powstanie nowego wydziału będzie również korzystne dla struktury całej Politechniki, która realizując wymogi programu IDUB zamierza konsolidować swoje działania naukowo-dydaktyczne na obszarach, które są potencjalnie siłą i wyróżnikiem PG na tle innych uczelni technicznych w Polsce.
Co więcej, dzięki usytuowaniu uczelni w bezpośrednim sąsiedztwie morza i dużych, znaczących portów morskich w Gdańsku i Gdyni, stabilnie zarządzany wydział IMiO może też być ważnym graczem na mapie europejskich wydziałów mechaniczno-okrętowych, przygotowujących wieloaspektowo wykształcone i wykwalifikowane kadry dla dynamicznie rozwijającej się branży morskiej.
Leave a Reply