Polityka jakości
Zapewnienie i doskonalenie jakości kształcenia jest jednym z podstawowych obowiązków Wydziału Inżynierii Mechanicznej (w skrócie Wydziału), wynikającym z przepisów prawa ustanowionego dla szkolnictwa wyższego w Polsce, Europie oraz z regulacji wewnętrznych Politechniki Poznańskiej.
Misja Wydziału wynika z misji Uczelni oraz jest spójna z przyjętą dla Wydziału Strategią rozwoju, w której jakość kształcenia odgrywa kluczową rolę.
Polityka jakości i Strategia rozwoju Wydziału stanowią podstawę Wydziałowego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia (WSZJK).
Misją Wydziału jest kształcenie wysokokwalifikowanych kadr w obszarze budowy maszyn i zarządzania, w ścisłym związku z prowadzonymi na Wydziale pracami naukowymi i badawczo-rozwojowymi, we współpracy z gospodarką (z przyszłymi pracodawcami absolwentów Wydziału) i w kontakcie ze społeczeństwem, kształtowanie postaw przedsiębiorczych i twórczych, niezbędnych do aktywnego udziału w społeczeństwie informacyjnym.
Wydział w swojej działalności kieruje się zasadami i wartościami, obejmującymi w szczególności:
poszanowanie praw człowieka, praw obywatelskich i swobód akademickich;
bezstronność, obiektywizm, przejrzystość i jawność wszelkich działań w zakresie spraw publicznych;
rzetelność i aktualność przekazywanej studentom i słuchaczom wiedzy przez profesjonalną kadrę akademicką;
otwartość, partnerskie relacje społeczności akademickiej i rozwój więzi Wydziału z jego absolwentami;
dbanie o dobre imię Wydziału;
ciągłe uczenie się, rozwój i doskonalenie społeczności Wydziału, kształtowanie godnych postaw w życiu zawodowym i publicznym, udziału w pomnażaniu dorobku Wydziału i podtrzymywania jego tradycji.
Główne cele jakości Wydziału to:
zapewnienie edukacji na najwyższym światowym poziomie na studiach I, II i III stopnia w systemie stacjonarnym, niestacjonarnym i w ramach studiów dualnych na kierunkach: Mechanika i Budowa Maszyn (MBM), Mechatronika (MCH), Inżynieria Biomedyczna (IB) i Zarządzanie i Inżynieria Produkcji (ZIP) oraz na studiach podyplomowych, aby absolwenci Wydziału posiadali wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne przygotowujące ich do pracy i funkcjonowania w społeczeństwie opartym na wiedzy;
monitorowanie i analiza procesu kształcenia, w tym weryfikacja efektów kształcenia;
ciągłe doskonalenie procesu kształcenia, w tym programów kształcenia;
promowanie rozwoju kadry naukowej, zapewnienie wysokiego poziomu merytorycznego i dydaktycznego kadry akademickiej;
intensyfikacja współpracy z gospodarką, tak aby znacząco zwiększyć udział Wydziału w transferze wiedzy i wdrażaniu nowych rozwiązań do praktyki poprzez realizację prac naukowo-badawczych, badawczo-rozwojowych, ekspertyzy i profesjonalne doradztwo;
rozwój współpracy międzynarodowej w zakresie badań naukowych, prac B+R i mobilności akademickiej realizowanej z zagranicznymi ośrodkami akademickimi i partnerami biznesowymi;
rozwój infrastruktury Wydziału (nowoczesna i efektywnie wykorzystywana infrastruktura skoncentrowana w kampusie Warta);
budowanie wizerunku Wydziału przyjaznego i otwartego na otoczenie, m.in. poprzez rozwój relacji z absolwentami Wydziału.
Cele jakości kształcenia na Wydziale realizowane są dzięki zaangażowaniu kierownictwa Wydziału w doskonalenie jakości kształcenia i angażowaniu całej społeczności Wydziału (nauczycieli akademickich, pracowników administracji, studentów i doktorantów) oraz interesariuszy zewnętrznych w budowę WSZJK i kultury jakości.
Zobowiązuję się do spełnienia wymagań wynikających z przepisów prawa ustanowionego dla szkolnictwa wyższego w Polsce, Europie oraz z regulacji wewnętrznych Uczelni i Wydziału, do przestrzegania ustaleń polityki jakości oraz ustanowionej Księgi Jakości Wydziału, procesów i procedur oraz wspierania inicjatyw i działań wydziałowego Pełnomocnika ds. Jakości Kształcenia.
Zobowiązuję się do podejmowania działań doskonalących w zakresie WSZJK, zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami społeczności akademickiej Wydziału i interesariuszy zewnętrznych.
Pracowników i Studentów Wydziału również proszę o zaangażowanie w realizację postanowień polityki jakości.
Poznań, 01.09.2020
Dziekan
Wydziału Inżynierii Mechanicznej
dr hab. inż. Olaf Ciszak, prof. nadzw.
dr inż. Magdalena Diering
Jaką rolę odgrywa New Work w inżynierii przemysłowej?
Globalizacja i cyfryzacja znacząco odmieniły kulturę pracy.

Rozwój techniczny z zawrotną prędkością mknie przed siebie, współpraca międzynarodowa zyskuje coraz bardziej na znaczeniu, a klasyczne sposoby organizacji pracy okazują się często niewystarczające. Do tego coraz więcej ludzi, szczególnie przedstawiciele pokolenia Y i Z, zadaje sobie pytanie o sens pracy jako takiej. W tym kontekście należy rozumieć pojęcie „New Work”, którego popularność od kilku lat stale rośnie. W Niemczech dostępne są podcasty, np. „On the Way to New Work“ oraz rozgrywany jest np. konkurs NEW WORK AWARD (NWA). Wszędzie rozmawia się o takich koncepcjach jak Scrum i decentralna organizacja pracy, np. w postaci pracy zdalnej, która w związku z pandemią koronawirusa okazała się zbawienna. Tematyka zagadnienia sięga od zarządzania projektami do czasu i miejsca wykonywania pracy. Prawdziwe znaczenie pojęcia New Work jest jednak często niejasne. Jakie korzyści z New Work może czerpać inżynieria mechaniczna?
New Work, czyli…
Idea New Work pochodzi z prac Frithjofa Bergmanna, filozofa urodzonego w Austrii i mieszkającego na stałe w Stanach Zjednoczonych, który w latach 80-tych opracował koncepcję pracy stojącą w opozycji do klasycznej definicji tego pojęcia. Wyjaśnijmy jedno: idea New Work, o której dzisiaj szeroko się dyskutuje (czy to w odniesieniu do inżynierii mechanicznej, czy w sensie ogólnym), często w ogóle nie pokrywa się z utopijnym projektem Bergmanna. Nie należy tego rozumieć jako krytyki jego koncepcji, ponieważ to właśnie jemu zawdzięczamy ważne i szerokie impulsy, które umożliwiły rozwój idei. Jeśli oprzemy się na ogólnej definicji pojęcia New Work, która opiera się na podstawowych zasadach sformułowanych przez Frithjofa Bergmanna, zwrócimy uwagę na trzy ważne aspekty:
– Samodzielność
– Wolność
– Bycie częścią społeczności
Tutaj pojawia się pytanie, w jaki sposób można te zasady wcielić w życie. W gruncie rzeczy realizacja koncepcji New Work przypomina trochę wdrażanie cyfryzacji. Żadnej z tych koncepcji nie można narzucić odgórnie, lecz trzeba wprowadzić w ramach tzw. zarządzania zmianami i nieustannego stosowania. Bez odpowiedniej zmiany sposobu myślenia, wdrożone modyfikacje będą miały jedynie powierzchowny charakter. Bergmann mówił o tym w wywiadzie dla cyfrowego czasopisma t3n w następujący sposób: „Talerz owoców to za mało”. Jeśli natomiast przedsiębiorstwo stworzy taką kulturę pracy, która będzie się troszczyć o dobre psychiczne i fizyczne samopoczucie każdego pracownika, talerz z owocami może być częścią czegoś pozytywnego.
Metody pracy New Work, np. HomeOffice, zyskują również w inżynierii mechanicznej na coraz większej popularności.
Decentralna organizacja pracy/telepraca w inżynierii mechanicznej: New Work
Oczywiście wiadomo, że niektóre czynności, np. ręczny montaż, muszą być nadal wykonywane w zakładzie. W przypadku pracy umysłowej wykonywanej w przedsiębiorstwie branży mechanicznej, np. projektowanie produktu, IT, czy komunikacja, wygląda to zupełnie inaczej. Technologia cyfrowa, np. przetwarzanie w chmurze, umożliwia bezproblemową współpracę osób rozsianych na całym świecie. Dzięki takim usługom jak Google Drive można wspólnie opracowywać dokumenty lub uczestniczyć w wideokonferencjach za jednym kliknięciem. Patrząc z perspektywy New Work, dzięki decentralnej organizacji pracy (nazywanej również telepracą lub pracą mobilną), w środowisku pracy zawodowej powiało wolnością – a w branży inżynierii mechanicznej szczególnie.
Projektowanie cyfrowe możliwe jest wszędzie – np. przy wolnym biurko w biurze dzięki opcji desksharing, w pociągu lub w pełnym komforcie na własnym tarasie.
Kilka lat temu praca w takich warunkach była nie do pomyślenia. W zasadzie pracować można wszędzie (ang. Ubiquitous Working – ubiquitous: wszechobecny, working: praca), a elastyczne formy pracy stają się coraz popularniejsze, w zależności od pracodawcy. Regularna możliwość pracy zdalnej oraz współpraca z innymi oparta wyłącznie na mediach elektronicznych sprawia, że pracownik nie stoi już przed trudnymi wyborami jak niegdyś. W ten sposób znacznie łatwiej pogodzić pracę z rodziną. Standardowego oprogramowania CAD nie można zainstalować na każdym komputerze, dlatego przetwarzanie w chmurze to w branży mechanicznej realizacja idei New Work: do projektowania cyfrowego, np. za pomocą programu item Engineeringtool, potrzebne jest urządzenie końcowe i standardowa przeglądarka. Dzięki temu projektowanie cyfrowe możliwe jest wszędzie – np. przy wolnym biurku w biurze dzięki opcji desksharing, w pociągu lub w pełnym komforcie na własnym tarasie. Projekty mają jednorazowo przydzielane numery, dlatego można je udostępniać klientom i pracownikom na całym świecie.
Koncepcja New Work w inżynierii mechanicznej: metodyka Scrum i zwinność
Za pomocą metod klasycznego, sztywnego zarządzania często nie jesteśmy w stanie odpowiednio reagować na nieprzewidywalne zjawiska. Jest to jedna z przyczyn rosnącej popularności metodyki Scrum – również w branży mechanicznej. Metodyka Scrum opiera się na interdyscyplinarnych zespołach, które wykonują zadania w tzw. sprintach. Zadania realizowane są w ścisłym porozumieniu z klientem i opisywane w tzw. user stories, po polsku historyjkach. Pomimo sztywnego formatu i stałych zasad członkowie zespołu Scrum cieszą się dużym stopniem samodzielności i swobody działania. Scrum to metody zwinnego zarządzaniami projektem. Zwinność w tym kontekście oznacza, że pracownicy działają w sposób proaktywny i elastyczny.
Dla konstruktorów maszyn obytych z metodami produkcji lean tablice Kanban, często używane w formie cyfrowej w start-upach, nie są niczym nowym.
Nie muszą borykać się z takimi problemami jak sztywna hierarchia i długie drogi decyzyjne. Nowoczesny sposób zarządzania (New Leadership lub Leadership 4.0) w ramach New Work wyraźnie zachęca pracowników do korzystania ze swoich kompetencji, równocześnie ich tego ucząc. Ciągłe doskonalenie zgodne z zarządzaniem lean możliwe jest dzięki informacjom zwrotnym, które klienci udzielają na bieżąco i z odpowiednim wyprzedzeniem. Pod tym względem inżynieria mechaniczna ma wiele oczywistych zalet: dla konstruktorów maszyn obytych z metodami produkcji lean tablice Kanban, często używane w formie cyfrowej w start-upach, nie są niczym nowym. Inżynieria mechaniczna, która bynajmniej nie stroni od koncepcji New Work, to również obszar działania specjalnych oddziałów innowacyjnych oraz już samodzielnych start-upów, które same w sobie ukierunkowane są na zwinne działanie. W obszarze zajmującym się w inżynierii mechanicznej rozwojem produktu dochodzą jeszcze zwinne procesy kreatywne, np. Design Thinking.
Inżynieralia Politechniki Bydgoskiej 2022- Wydział Inżynierii Mechanicznej
W dniach 7-21 października 2022 r. organizujemy INŻYNIERALIA POLITECHNIKI BYDGOSKIEJ - wydarzenie adresowane do tegorocznych maturzystów. Chcemy zapoznać młodzież z kierunkami studiów na Politechnice Bydgoskiej, pokazać na czym polegają studia inżynierskie i opowiedzieć o roli inżyniera w obecnym świecie.
Uczniowie będą mieli możliwość poznania zawodu inżyniera od strony praktycznej – stąd w programie liczne warsztaty w pracowniach i laboratoriach oraz spotkania z praktykami z branży.
Pełny program Inżynieraliów już niebawem będzie dostępny na oraz na stronach internetowych Wydziałów.
Leave a Reply